neděle 16. října 2016

Polévky z kvásku III. balkánské. Ciorba a trahaňa

Po poněkud dlouhé pauze se vracím k seriálu, který přerušil  symbiotický půst - ke kváskovým polévkám z kvásku. Konec konců vrátily se mlhy, tma a plískanice a pořádná polévka rozhodně pomůže.

Tentokrát se vydáme na Balkán, kde rozkvašují kukuřičnou krupici (a přidávají tam pšeničné otruby, aby to vůbec začalo kvasit, kukuřice sama je dost odolná surovina) a nebo si předkvašují obiloviny předem a mají z nich sušené zásoby na dobu, kdy budou  potřeba.

První díl se věnoval tradičnímu kyselu a jeho příbuzným v prostoru  Rakouska-Uherska a druhý díl nabídl polévky z Polska a Běloruska.  A ještě mám v zásobě nějaké ruské polévky.

pondělí 28. března 2016

Symbiotický půst - závěrečný díl - snídaně


zdroj obrázku jsem použila odsud.
Jako závěrečný díl seriálu o symbiotických pokrmech jsem si vybrala snídaně.  Jsem snídací typ a tak nemám problém souhlasit se všemi těmi  doporučeními, jak je snídaně důležitá.  Dokonce mi daleko více vyhovuje tří chodový styl jídla - tedy velká snídaně, rozumný oběd a večeře - na svačinky mně nikdy neužilo a vlastně se mi líbá taková hypotéza, že snídaně s vysokým obsahem bílkovin pomáhá žádoucím způsobem regulovat metabolismus spalování a ukládání tuků a inzulinové  hospodářství.

Navíc do snídaně se dá  fermentovaných věcí a vlákniny propašovat spousta a dokonce to nevyžaduje přílišnou změnu od běžné české snídaně.   Takže si zkusím nastavit těžší parametry na snídani.   Energetický obsah mezi 300-500 Kcal,  alespoň 10g vlákniny a přidáme ještě méně než 20 g jednoduchých cukrů a alespoň 10 g bílkovin.

A uvidíme, jestli to půjde.

neděle 13. března 2016

Symbiotický půst VIII - šestý týden - Levanta

miniatura je sice perská, ale krásná.
Začátkem února ten plán na postní články vypadal jako prima nápad.  Ovšem během března začaly události houstnout a čas se nejspíš někam vypařuje.  A tak s obrovským vděkem využívám nabídky  Rachada -  Michala Huga Hromase, že jeden díl napíše.  Rachada si můžete poslechnout na Radiu Vawe,  ale hlavně si můžete jeho jídlo dát v Herbivore na  Rašínově nábřeží v Praze a nebo si ho objednejte na catering.  

Dlouhodobě a hluboce se zajímá o levantskou kuchyni  a právě na ni budou zaměřené dnešní recepty.  Včetně hummusu. (a že umí jeden z nejlepších v Praze).


neděle 6. března 2016

Symbiotický půst VII - pátý týden - indický

bohatý indický oběd
Čtvrté postní neděli se tradičně říká družebná. Je v půlce postu a býval určena tomu, aby se lidi scházeli, pili sladké likéry, jedli pálenec -pučálku s cukrem a pepřem  a případně se pekly koláče.

No a v dnešní nabídce symbiotických receptů se budeme družit s indickou kuchyní.  Protože právě indické jídlo je ukázkou  toho jak dát dohromady pestrou škálu druhů vlákniny, k tomu něco kvašeného a celé to vypadá krásně a chutná skvěle.

pondělí 29. února 2016

Symbiotický půst VI - misky hojnosti

miska hojnosti z blogu my new roots, která
jejich oblibu spustila.
Na blogu Good moon spoon v lednu předpovídali trendy na tento rok. A kromě kvašení, a roku luštěnin,  poukazovali taky na  tzv. misky hojnosti a nebo Buddhovy misky.

Jenže teda se mi zdá, že zatím tento trend čeští blogeři nějak ignorují.  Doposud se mi podařilo najít jen  dva roky starý článek na vegmanii a jeden na veganoticu který, s dovolením, přeberu níže. Ten je pro změnu z roku 2014.

 A protože obilninové misky s něčím jsou krásně verzatilní a zamíchat k tomu něco kvašeného je téměř otázkou cti, bude dnešní díl symbotického půstu zaměřen právě na směsi  obilovin, luštěnin, zeleniny, nějaké zálivky, něčeho s bílkovinami (a rozhodně nemusí být jen rostlinného původu) a s něčím kvašeným.

Takže koukejte naskočit na trend dřív než ostatní a naplňte misky!

I tady počítám objem vlákniny a proto jsou suroviny udávané v množství pro jednu porci. Energeticky taková porce má mezi 600 - 800 Kcal, tedy vydá za jedno hlavní jídlo  (snídaně, oběd či večeře) a obsahuje alespoň 30% doporučeného denního přídělu vlákniny pro dospělého člověka- alespoň 10 g.

neděle 21. února 2016

Symbiotický půst V. třetí týden.

A je tu třetí postní týden a další várka  symbiotických receptů - takových receptů, ve kterých je dostatek rozmanité vlákniny a zároveň i něco kysaného, s živými mikroby.

první dva díly najdete zde  a zde

Pokrmy vydají za hlavní jídlo dne (tj. velká snídaně nebo oběd či večeře) - dodají mezi 600-800 Kcal - tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10 g vlákniny - tedy třetinu doporučeného denního příjmu pro dospělého. Budu se snažit dát dohromady spíše bezmasé pokrmy, případně s rybou.
Recepty nebudou držet žádnou další dietu, nebudou způsobovat zázraky a zcela zaručeně nevyléčí autismus. Jen by měli pomoci spotřebovat vaše zásoby kvašených potravin a jíst víc vlákniny. Nutriční hodnoty počítám pomocí cron-o-metru a z toho důvodu jsou také suroviny uváděny v rozpočtu na jednu porci, protože se mi nechce násobit. Odkazy vedou většinou na moje starší recepty a nebo na jiné zajímavé recepty, které stojí za to znát.


čtvrtek 18. února 2016

Symbiotický půst IV - co přichystat na třetí týden.

Pro recepty, které chystám na třetí postní týden to bude chtít zase trošku příprav. Z prvního týdne by vám mohla zbýt kysaná řepa a celer - budou se hodit.

 Druhá postní neděle se jmenuje Pražná a  my bychom měli jíst pražmo - naklíčené a upražené obilí. Naklíčíme oves  a ještě ho prokvasíme.  Plus naložíme vietnamské pickles a přidáme k němu trošku kvašení  a vyrobíme to nejlepší, co kefír umí - probiotické marscapone. Pozor -je to ohromně dobré a dost tučné...


neděle 14. února 2016

Symbiotický půst III - druhý týden

vychází na černou neděli - dali jste si pučálku?
Druhá várka symbiotických receptů - tedy pokrmů kde je především dostatek různorodé vlákniny, která udržuje naživu naši vnitřní mikrozoo a zároveň obsahuje i nové přírustky. TEdy probiotika i prebiotik zaráz. První díl najdte zde

Pokrmy vydají za hlavní jídlo dne (tj. velká snídaně nebo oběd či večeře) - dodají mezi 600-800 Kcal - tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10 g vlákniny - tedy třetinu doporučeného denního příjmu pro dospělého. Budu se snažit dát dohromady spíše bezmasé pokrmy, případně s rybou.

Recepty nebudou držet žádnou další dietu, nebudou způsobovat zázraky a zcela zaručeně nevyléčí autismus. Jen by měli pomoci spotřebovat vaše zásoby kvašených potravin a jíst víc vlákniny. Nutriční hodnoty počítám pomocí cron-o-metru a  z toho důvodu jsou také suroviny uváděny v rozpočtu na jednu porci, protože se mi nechce násobit. Odkazy vedou většinou na moje starší recepty a nebo na jiné zajímavé recepty, které stojí za to znát.

středa 10. února 2016

Symbiotický půst II. 1 týden.

První týden  velikonočního postu právě začíná.
A jak jsem slibovala, jsem tu inspiracemi na  symbiotická jídla - tedy na jídla ve kterých najdete jak  probiotika, tak prebiotika.  Neboli živé, prospěšné mikroby a dostatek různých druhů fermentovatelné vlákniny, která probiotikům slouží jako krmení.

Nejjednoduší způsob jak do sebe dostat něco symbiotického je sníst něco, kde je zelenina či ovoce a buď luštěniny a nebo obiloviny a zapít to  kefírem a nebo kefírovou limonádou.  Ano - takhle jednoduché to je.

Z toho ovšem nevydojím čtenost na 6 týdnů, žejo. Takže zkusím dát  dohromady  recepty na  plnohodnotná jídla - tedy taková, která vydají za hlavní jídlo dne (tj. snídaně, oběd či večeře) - dodají  mezi 600-800 Kcal - tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10g vlákniny - tedy třetinu doporučeného denního příjmu pro dospělého.  Budu se snažit dát dohromady spíše bezmasé pokrmy, případně s rybou.

Recepty nebudou držet žádnou další dietu, nebudou způsobovat zázraky a zceal zaručeně nevyléčí autismus.  Jen by měli pomoci spotřebovat vaše zásoby kvašených potravin a jíst víc vlákniny.  Stejně tak bohužel úplně nestíhám pořizovat slušné vlastní fotky, ale recepty jsou mnou ozkoušené.

Přemýšlím jestli to zkusit s instagramovým tagem, kam byste mohli přidávat svoje  symbiotické recepty - kdyžtak se ozvěte do komentářů, jestli by vás to bavilo. Mně moc nebaví fotit a vystavovat vlastní jídlo, ale pokud by vás to více motivovalo k vaření s pre a probiotiky zaráz, tak se asi obětuju ;-).

čtvrtek 4. února 2016

Symbiotický půst I.

Dneska je tučný čtvrtek, kterým začíná vrchol masopustu.  Kdo v následujících dnech nebude mít tukem lesklou pustu a v ruce koblihu, ten nedrží na české tradice!  Ovšem za týden, na popeleční středu začíná velikonoční půst a nastane  doba zříkání se požitků a svodů.

Peter Bruehel st. detail z obrazu Zápas masopustu s půstem
Křesťanům jeho význam netřeba vysvětlovat, ale velikonoční půst sám o sobě rozhodně není nic co by mělo něco společného s dietou  a nebo bludnou "detoxifikací" organismu.   Z hlediska spirituálního jde o dobu usebrání a očisty od hříchů - spíše snahou o jejich přemáhání a nápravu, než vulgární představou odpustků či třinácti zdrávasů.  Z hlediska psychologického je taková šestitýdenní doba zaměřená na sebereflexi a snahu se proměnit taky rozhodně užitečná i nám, neznabohům.

No, jenže mám takové temné podezření, že magazíny a internety budou spíše zaplaveny právě návody jak nejíst tohle, nejíst támhle to a dosáhnout tak zázračného zdraví.

A právě v tuto dobu přichází další zázračný seriál o půstu, tentokrát radící s tím, co byste měli jíst navíc!  A začíná právě zde!  Vystupují miliardy maličkatých slonů!