neděle 21. května 2017

Resuscitace?

autor: PhD comix
Asi jste si všimli, že je tu poněkud mrtvo.  Hlavním důvodem je fakt, že mě prostě čím dál tím víc baví moje práce zapadlé vlastenky pro Post Bellum a objevila jsem kouzlo archivů a tak holt prokrastinuji spíše listováním v dokumentech o regionální historii, než vymýšlením, co by se ještě dalo zkvasit.

Další, vcelku důležitý důvod je také fakt, že většinu těch snadno zkvasitelných věcí už jsem víceméně popsala a na to, abych začala řešit ty složitější a zajímavé (zejména luštěniny a maso), tak už by to vyžadovalo docela netriviální pomocné přístroje na udržování  vhodného klimatu.  Jen tak na divoko se mi to prostě moc nedaří, takže články na téma tempeh, či dokonce kodži  není o čem psát.

A hlavně se během loňského roku se z fermentace už stal mainstream a kvašená zelenina to dotáhla už i do Oněnky dnes či Blesku.  Tím pádem považuju základní osvětovou činnost za naplněnou

Ovšem nepřekvapivě v těch textech najdete klasická šarlatánská tvrzení o tom, že  bakterie zachrání vaše posrané životy. Každý ctidbalý prodejce zázračných kůr už si totiž všiml, že  odkyselení či odčervení už moc netáhne  a že příští hlavní cesta k dokonalému detoxu vede přes nebohé mikroby.

Takže jsem nějakou dobu v hlavě nosila myšlenku, že tedy  by asi stálo za to psát o mikrobiotě - tedy o všech těch trilionech vašich spolubydlících. A psát tak, aby byly v češtině realistické informace, bez všeho toho očišťovačského balastu.

Jenže - problém je v tom, že i když se domnívám, že  problematice i metodologii rozumím vcelku nadprůměrně, pořád jsem zcela mimo obor a furt tu hrozí, že prostě budu zkreslovat směrem kterým nechci.  Ostatně z toho důvodu se také v dosavadních článcích dost cíleně vyhýbám tvrzení o zdravotních efektech, žejo.

Ideální by bylo najít někoho, kdo  metodologii, mikrobiologii a lidské fyziologii rozumí víc než já a chtělo by se mu/jí  dělat beta testera případných článků a vychytat v nich nesmysly.   Je-li tu někdo takový mezi čtenáři, tak budu moc ráda, pokud se ozve.  Slíbit jako odměnu bohužel  slíbit leda nějaké naturálie typu  kýbl domácího kimči.

Co si o tom myslíte?

Zajímalo by vás číst  populárně naučné texty o mikrobiotě a přilehlých tématech?

neděle 16. října 2016

Polévky z kvásku III. balkánské. Ciorba a trahaňa

Po poněkud dlouhé pauze se vracím k seriálu, který přerušil  symbiotický půst - ke kváskovým polévkám z kvásku. Konec konců vrátily se mlhy, tma a plískanice a pořádná polévka rozhodně pomůže.

Tentokrát se vydáme na Balkán, kde rozkvašují kukuřičnou krupici (a přidávají tam pšeničné otruby, aby to vůbec začalo kvasit, kukuřice sama je dost odolná surovina) a nebo si předkvašují obiloviny předem a mají z nich sušené zásoby na dobu, kdy budou  potřeba.

První díl se věnoval tradičnímu kyselu a jeho příbuzným v prostoru  Rakouska-Uherska a druhý díl nabídl polévky z Polska a Běloruska.  A ještě mám v zásobě nějaké ruské polévky.

pondělí 28. března 2016

Symbiotický půst - závěrečný díl - snídaně


zdroj obrázku jsem použila odsud.
Jako závěrečný díl seriálu o symbiotických pokrmech jsem si vybrala snídaně.  Jsem snídací typ a tak nemám problém souhlasit se všemi těmi  doporučeními, jak je snídaně důležitá.  Dokonce mi daleko více vyhovuje tří chodový styl jídla - tedy velká snídaně, rozumný oběd a večeře - na svačinky mně nikdy neužilo a vlastně se mi líbá taková hypotéza, že snídaně s vysokým obsahem bílkovin pomáhá žádoucím způsobem regulovat metabolismus spalování a ukládání tuků a inzulinové  hospodářství.

Navíc do snídaně se dá  fermentovaných věcí a vlákniny propašovat spousta a dokonce to nevyžaduje přílišnou změnu od běžné české snídaně.   Takže si zkusím nastavit těžší parametry na snídani.   Energetický obsah mezi 300-500 Kcal,  alespoň 10g vlákniny a přidáme ještě méně než 20 g jednoduchých cukrů a alespoň 10 g bílkovin.

A uvidíme, jestli to půjde.

neděle 13. března 2016

Symbiotický půst VIII - šestý týden - Levanta

miniatura je sice perská, ale krásná.
Začátkem února ten plán na postní články vypadal jako prima nápad.  Ovšem během března začaly události houstnout a čas se nejspíš někam vypařuje.  A tak s obrovským vděkem využívám nabídky  Rachada -  Michala Huga Hromase, že jeden díl napíše.  Rachada si můžete poslechnout na Radiu Vawe,  ale hlavně si můžete jeho jídlo dát v Herbivore na  Rašínově nábřeží v Praze a nebo si ho objednejte na catering.  

Dlouhodobě a hluboce se zajímá o levantskou kuchyni  a právě na ni budou zaměřené dnešní recepty.  Včetně hummusu. (a že umí jeden z nejlepších v Praze).


neděle 6. března 2016

Symbiotický půst VII - pátý týden - indický

bohatý indický oběd
Čtvrté postní neděli se tradičně říká družebná. Je v půlce postu a býval určena tomu, aby se lidi scházeli, pili sladké likéry, jedli pálenec -pučálku s cukrem a pepřem  a případně se pekly koláče.

No a v dnešní nabídce symbiotických receptů se budeme družit s indickou kuchyní.  Protože právě indické jídlo je ukázkou  toho jak dát dohromady pestrou škálu druhů vlákniny, k tomu něco kvašeného a celé to vypadá krásně a chutná skvěle.

pondělí 29. února 2016

Symbiotický půst VI - misky hojnosti

miska hojnosti z blogu my new roots, která
jejich oblibu spustila.
Na blogu Good moon spoon v lednu předpovídali trendy na tento rok. A kromě kvašení, a roku luštěnin,  poukazovali taky na  tzv. misky hojnosti a nebo Buddhovy misky.

Jenže teda se mi zdá, že zatím tento trend čeští blogeři nějak ignorují.  Doposud se mi podařilo najít jen  dva roky starý článek na vegmanii a jeden na veganoticu který, s dovolením, přeberu níže. Ten je pro změnu z roku 2014.

 A protože obilninové misky s něčím jsou krásně verzatilní a zamíchat k tomu něco kvašeného je téměř otázkou cti, bude dnešní díl symbotického půstu zaměřen právě na směsi  obilovin, luštěnin, zeleniny, nějaké zálivky, něčeho s bílkovinami (a rozhodně nemusí být jen rostlinného původu) a s něčím kvašeným.

Takže koukejte naskočit na trend dřív než ostatní a naplňte misky!

I tady počítám objem vlákniny a proto jsou suroviny udávané v množství pro jednu porci. Energeticky taková porce má mezi 600 - 800 Kcal, tedy vydá za jedno hlavní jídlo  (snídaně, oběd či večeře) a obsahuje alespoň 30% doporučeného denního přídělu vlákniny pro dospělého člověka- alespoň 10 g.

neděle 21. února 2016

Symbiotický půst V. třetí týden.

A je tu třetí postní týden a další várka  symbiotických receptů - takových receptů, ve kterých je dostatek rozmanité vlákniny a zároveň i něco kysaného, s živými mikroby.

první dva díly najdete zde  a zde

Pokrmy vydají za hlavní jídlo dne (tj. velká snídaně nebo oběd či večeře) - dodají mezi 600-800 Kcal - tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10 g vlákniny - tedy třetinu doporučeného denního příjmu pro dospělého. Budu se snažit dát dohromady spíše bezmasé pokrmy, případně s rybou.
Recepty nebudou držet žádnou další dietu, nebudou způsobovat zázraky a zcela zaručeně nevyléčí autismus. Jen by měli pomoci spotřebovat vaše zásoby kvašených potravin a jíst víc vlákniny. Nutriční hodnoty počítám pomocí cron-o-metru a z toho důvodu jsou také suroviny uváděny v rozpočtu na jednu porci, protože se mi nechce násobit. Odkazy vedou většinou na moje starší recepty a nebo na jiné zajímavé recepty, které stojí za to znát.


čtvrtek 18. února 2016

Symbiotický půst IV - co přichystat na třetí týden.

Pro recepty, které chystám na třetí postní týden to bude chtít zase trošku příprav. Z prvního týdne by vám mohla zbýt kysaná řepa a celer - budou se hodit.

 Druhá postní neděle se jmenuje Pražná a  my bychom měli jíst pražmo - naklíčené a upražené obilí. Naklíčíme oves  a ještě ho prokvasíme.  Plus naložíme vietnamské pickles a přidáme k němu trošku kvašení  a vyrobíme to nejlepší, co kefír umí - probiotické marscapone. Pozor -je to ohromně dobré a dost tučné...


neděle 14. února 2016

Symbiotický půst III - druhý týden

vychází na černou neděli - dali jste si pučálku?
Druhá várka symbiotických receptů - tedy pokrmů kde je především dostatek různorodé vlákniny, která udržuje naživu naši vnitřní mikrozoo a zároveň obsahuje i nové přírustky. TEdy probiotika i prebiotik zaráz. První díl najdte zde

Pokrmy vydají za hlavní jídlo dne (tj. velká snídaně nebo oběd či večeře) - dodají mezi 600-800 Kcal - tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10 g vlákniny - tedy třetinu doporučeného denního příjmu pro dospělého. Budu se snažit dát dohromady spíše bezmasé pokrmy, případně s rybou.

Recepty nebudou držet žádnou další dietu, nebudou způsobovat zázraky a zcela zaručeně nevyléčí autismus. Jen by měli pomoci spotřebovat vaše zásoby kvašených potravin a jíst víc vlákniny. Nutriční hodnoty počítám pomocí cron-o-metru a  z toho důvodu jsou také suroviny uváděny v rozpočtu na jednu porci, protože se mi nechce násobit. Odkazy vedou většinou na moje starší recepty a nebo na jiné zajímavé recepty, které stojí za to znát.

středa 10. února 2016

Symbiotický půst II. 1 týden.

První týden  velikonočního postu právě začíná.
A jak jsem slibovala, jsem tu inspiracemi na  symbiotická jídla - tedy na jídla ve kterých najdete jak  probiotika, tak prebiotika.  Neboli živé, prospěšné mikroby a dostatek různých druhů fermentovatelné vlákniny, která probiotikům slouží jako krmení.

Nejjednoduší způsob jak do sebe dostat něco symbiotického je sníst něco, kde je zelenina či ovoce a buď luštěniny a nebo obiloviny a zapít to  kefírem a nebo kefírovou limonádou.  Ano - takhle jednoduché to je.

Z toho ovšem nevydojím čtenost na 6 týdnů, žejo. Takže zkusím dát  dohromady  recepty na  plnohodnotná jídla - tedy taková, která vydají za hlavní jídlo dne (tj. snídaně, oběd či večeře) - dodají  mezi 600-800 Kcal - tedy zhruba třetinu denního příjmu průměrného, fyzicky nepracujícího dospělého a přes 10g vlákniny - tedy třetinu doporučeného denního příjmu pro dospělého.  Budu se snažit dát dohromady spíše bezmasé pokrmy, případně s rybou.

Recepty nebudou držet žádnou další dietu, nebudou způsobovat zázraky a zceal zaručeně nevyléčí autismus.  Jen by měli pomoci spotřebovat vaše zásoby kvašených potravin a jíst víc vlákniny.  Stejně tak bohužel úplně nestíhám pořizovat slušné vlastní fotky, ale recepty jsou mnou ozkoušené.

Přemýšlím jestli to zkusit s instagramovým tagem, kam byste mohli přidávat svoje  symbiotické recepty - kdyžtak se ozvěte do komentářů, jestli by vás to bavilo. Mně moc nebaví fotit a vystavovat vlastní jídlo, ale pokud by vás to více motivovalo k vaření s pre a probiotiky zaráz, tak se asi obětuju ;-).